lørdag 13. september 2008

Nattmat hele døgnet


Å lage mat når det ruller er omtrent som å lage mat natt til søndag. Litt vanskelig å koordinere alle kroppsdeler. Et støttesteg eller tre. Ikke så lett å treffe kjelen med pastaskruene. Skal man våge seg på egg mon tro? I det hele tatt så minner det å være ombord i en båt mye om å være litt småfull. Eller noen ganger riktig så full. Særlig når man skal sove. Man lukker øya og kjører seng. Uff. Jeg har jo vokst fra det der. Men jeg har jo ikke så mye øvelse i å lage mat når det er litt sjø da. For det er jo ganske nytt at jeg i det hele tatt har lyst på mat når vi er ute og seiler. Og at jeg kan styre rundt nedi byssa uten å bli dårlig det er også noe som har hendt nylig. Enda godt jeg ikke begynte med det her for tre måneder siden, nå har jeg jo tross alt utvikla ganske stødige sjøbein! Til totning å være da. Byssesjonglørske. To skritt frem og hold fast i en kant. Båten krenger, men det virker som om det er ovnen som står 45 grader feil. Den er helt på tur, faktisk. Om man prøver å helle pastaskruer opp i en liten kjele fordi en stakkars matros er litt sulten så er det ikke så enkelt som til vanlig. Hvilken vinkel skal man forholde seg til? Sin egen? Båtens? Ovnens? Konstanter i kontinuelig forandring og her ombord er ingenting til å stole på. Eller jo, det er én ting man kan stole på. Ovnen. Den er alltid i vater. Da er det best å ta en håndfull pastaskruer ut av posen, stikke hånda ned i kjelen og slippe skruene oppi. Så ble det mat i magen på en matros i dag også. En ikkesjøsjuk-matros!

2 kommentarer:

Anonym sa...

En velsignelse at du skriver så godt Guro. Regner med Rune er opptatt med bilder og film redigering. Det må være deilig når tre måndeder med sjøsyke er over. Ellers vet du vel sikkert att det har vært et hælvetes fin vær her i en uke. Jakt høstfarger sol og flatt hav. Lite fisk....det må være hailet.....
God bør videre og hils skipper`n hvis det er liv i han.
Petter

GuroG sa...

Takker og bukker. Det er rart vettu, jeg begynner å skrive noe og tenker at jeg egentlig ikke har så mye å skrive om - og vips så har det blitt et laaaangt innlegg!

God jakt! Shit fiske!