fredag 27. juni 2008

Sommer i nord

Seint onsdag kveld seiler vi inn i Gullvåg, rett i nærheten av Raftsundet i Lofoten. De siste timene hadde jeg sittet under to pledd i salongen og frøsi og lest krim mens Rune og Eva styrte skuta med sikker hånd. Salongen har ingen vinduer (som egentlig heter ko-øyer, det skal jeg komme tilbake til seinere), men da vi stoppet opp og jeg krabbet ut av mitt lille hi av pledd og ullklær åpenbaret det seg et vakkert syn! Vi lå inni ei lita vik, himmelen var klar, havet var grønt, det var vindstille og midnattsola la sitt myke lys over natta. Jeg tenkte - her er det så vakkert at jeg må bade! Rune insisterte på at det var minst 10 grader i vannet. Eva stakk ei tå nedi og det hold for henne. Og jeg hoppet uti.

Mor spurte om det var varmt. Nei, sa jeg, men det var vakkert.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei på dere.
Er du syk Guro? Først så sitter du å hutrer og fyser under teppe og deretter bader i det vannet!!!!!!!
Du må få med deg den fantastiske naturen i steden for å forlyste deg i mord og elendighet!
Det hørtes moraliserende ut, jeg vet det. Men det var ikke ment sånn. I går kom sola her hos oss.
Altafjorden lå som et speil i går når vi satte line. Ellers har du sikkert fått med deg at vi har hatt et jævla regnvær over flere dager. Men nå ser det lysere ut. Sund du ikke fikk sett hval ved Andøya, men det får du sikkert se senere. Har dere vært innom Trollfjorden?
Er skipper`n grei mot dere?
Hils han så mye. God tur videre.